Skip to content

Digital profil og samarbeid med andre

Nå som første modul av kurset digital markedsføring snart er over har jeg fått i oppgave å skrive om hvordan jeg jobber digitalt. Dette innlegget vil utdype litt om hvorfor jeg skriver denne bloggen og hvorfor det er viktig å bygge en digital profil. 

Bloggen

Allerede første forelesning dette semesteret ble vi fortalt at vi ukentlig skulle blogge om temaene vi har lært om i forelesningene. Jeg syntes at dette var litt skummelt i begynnelsen. Tanken på at alle kan lese det som publiseres gjør at man blir litt redd for at man ikke skriver gode nok innlegg. Denne følelsen forsterkes også når man har kort tid på å sette seg inn i store tema som kunstig intelligens, blokkkjeder og digital økonomi. 

Nå har kurset pågått i litt over en måned. Jeg begynner nå å få en forståelse av hvorfor foreleserne vil at vi skal blogge. Ved å presse oss til å skrive obligatoriske innlegg, får det oss til å reflektere, lære og drøfte pensum på en helt annen måte enn om man hadde pugget rett før en eksamen. I tillegg er man litt mer kritisk til hva man skriver, fordi alle kan lese det. Det å blogge om temaene har også hjulpet meg til å se nye sammenhenger i pensum. Når man setter seg inn i og skriver om et nytt tema, ser man ofte sammenhenger med innlegg man har skrevet om tidligere. Dette gjør at man får en bedre oversikt over pensum.

Digitalt samarbeid med andre og deling av innlegg

Arne Krokan har flere ganger utfordret oss i å bli flinkere på digitalt samdmartbeid med andre. Nesten hver forelesning har han nevnt hvor smart det er med samskriving. Samskriving er når to eller flere personer skriver sammen i et digitalt skriveprogram, slik at alle medlemmene kan se hva resten har skrevet. Dette gjør det lettere å dele notater, ideer og synspunkter. En god plattform å gjøre dette på er google docs. I første modul av dette kurset har jeg og to andre skrevet sammen i google docs. For oss har dette fungert veldig bra.  

Når det gjelder deling av innleggene har jeg til nå kun brukt Linkedin. Jeg har valgt å dele dem der og ikke andre steder fordi jeg mener de som følger meg på LinkedIn er de som har mest nytte av å lese dem. Jeg har valgt å bruke Linkedin til faglig innhold, også bruker jeg Facebook og andre sosiale medier til alt annet. 

Bygge en faglig digital profil.

Det å skrive en faglig blogg og dele den offentlig bidrar til at jeg skaper en digital profil som ikke bare består av ting jeg gjør på fritiden. Min digitale profil blir fylt med faglig innhold som jeg selv kontrollerer. I et samfunn hvor alt digitaliserer, er det smart å tenke over hvordan din digitale profil er. Kurset digital markedsføring hjelper oss i gang med dette på en god måte.

Published inUncategorized

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *