Skip to content

Besøket hos Google og Facebook

Denne uken dro en del av oss fra kurset «digital markedsføring»Høyskolen Kristiania til Dublin. Målet med turen var å besøke kontorene til Facebook og Google, noe som var veldig interessant og lærerikt. Første besøk var på Google sine kontorer, der vi delte oss opp i to grupper og fikk en omvisning i lokalene. Etter omvisningen satt vi oss i et rom der vi fikk vite hva salgsavdelingen i Google gjør i hverdagen, hvordan de jobber og hva de fokuserer på i 2020. Vi ble også fortalt hvordan Google som organisasjon bruker OKR for å nå sine mål. OKR står for «objective key results», og er et verktøy som brukes for å få hele organisasjonen til å jobbe mot samme mål. Hos Google settes mål av den øvre ledelsen, disse målene blir utgangspunkt for målene lengre ned i hierarkiet. Besøket hos Google var en god opplevelse å ta med seg videre. 

Dagen etter besøkte vi Facebook. Vi ble tatt i mot av Axel Strelow. Han er 24 år gammel og jobber som partner manager hos Facebook med fokus på markedsføring i Norden. Under dette besøket fikk vi en omvisning i lokalene, før vi ble samlet til en presentasjon hvor Axel fortalte hvordan hans arbeidsdag så ut. I tillegg ble vi presentert noe av det Facebook vil fokusere på i 2020. Dette innlegget vil jeg presentere en del av det vi ble fortalt under dette besøket.

Instagram

Facebook kjøpte Instagram for en milliard dollar i 2012. Instagram genererte ikke inntekter på dette tidspunktet, men da Facebook i 2013 begynte å selge reklame på plattformen endret dette seg. I 2019 er Instagram verdsatt til mer enn 100 milliarder dollar, med mer enn 1 milliard aktive brukere i måneden. 

Over lengre tid har bedrifter kunne tilby sine produkter til brukere av plattformen. Når jeg blar igjennom min Instagram feed kan det dukke opp et innlegg fra en virksomhet som selger sko. Trykker jeg på bildet får jeg opp en rute med link til virksomhetens nettbutikk, hvor jeg kan kjøpe skoen jeg vil ha. Axel fortalte oss at dette ikke har fungert optimalt. Når jeg trykker på linken som kommer opp, åpnes et popup-vindu av virksomhetens nettbutikk. Dette har vist seg å være være en dårlig løsning fordi mange nettbutikker vises dårlig på mobiltelefonen i et popup-vindu, noe som resulterer i at kundene avbryter handlingen i frustrasjon av den dårlige brukeropplevelsen. 

For å løse dette problemet har Instagram lansert «Instagram Checkout». Dette skal gjøre det enklere for brukere å gjennomføre kjøp av produkter direkte på plattformen. Checkout gir brukerene muligheten til å lagre betalingsinformasjon, velge størrelser og bestemme leveringsmetode direkte i applikasjonen. Axel mente dette vil gi en bedre opplevelse for brukerene, samtidig som virksomhetene vil selge mer produkter. Hver måned er det ca 130 millioner mennesker som trykker på produkter på plattformen. 

«Instagram Checkout» er allerede lansert og blir testet sammen med store virksomheter som for eksempel Nike, Adidas og HM. Men tjenesten er ikke enda lansert i Norge. Axel fortalte oss at dette konseptet kom til å bli fokusert mye på i 2020, sammen med en rekke andre løsninger for å skape en bedre shoppingopplevelse på deres plattformer. 

En annet konsept som vil bli implementert i Instagram dette året er muligheten for å kunne prøve spill direkte i plattformen før man laster ned. Om jeg i dag kommer over en reklame for et mobilspill på Instagram, kommer det gjerne opp en video og bilder av spillet. I år skal man få muligheten til å prøve en del av spillet der og da.

Tracking

Bilde hentet fra pixabay

85 prosent av inntekten til Facebook kommer fra reklame, derfor følger det naturlig at mye av deres fokus ligger i å forbedre dette. For å kunne optimalisere annonser, spore kjøp som kommer fra annonser, bygge en base med potensielle kunder, og nå ut til de som har vært på nettsiden din brukes noe som heter Facebook Pixel. Dette er en kode som man legger på nettsiden sin, som samler inn denne informasjonen. Facebook Pixel kan spore all trafikk på en nettside. Dette gjør at du kan se hvilke enheter kundene dine bruker, hva de gjør på nettsiden, hvilke sider de er på, hva de kjøper og mange andre ting. Det er dog ikke alltid denne virker optimalt. Om en bruker har ad-block på sin pc vil man ikke få nøyaktig sporing for eksempel. Pixel fungerer også dårlig på mobiltelefoner. 

Axel fortalte oss at Facebook nå har kommet med et nytt verktøy som gjør at man kan få et mer helhetlig bilde av kundereisen. Dette verktøyet kalles «Server-side API». Istedenfor at man her henter data fra kundens nettleser, sender man heller data direkte til Facebook fra virksomhetens servere. Dette gjør at sporingen og innhenting av informasjon blir mer nøyaktig. Server-side API gjør det også mulig å spore kjøp som ikke er gjort på nettet, såkalte offline hendelser. Disse hendelsene er også viktig å spore for å kunne best mulig måle effekten av annonser. Ved å måle karakteristikker og egenskaper hos dine offline kunder kan du også finne kunder online med de samme karakteristikkene og kjøre målrettede annonser mot disse. 

Dette innlegget er mine oppfatninger og hvordan jeg forsto det vi ble fortalt under besøket hos Google og Facebook i Dublin. Det var en lærerik tur og jeg ser fram til å lære mer om disse tingene dette semesteret. Forhåpentligvis vil jeg kunne lære mer om disse tingene når vi skal begynne å ta sertifiseringer innen digitale annonser og markedsføring. 

– Christoffer Christie

Andre kilder:

https://www.facebook.com/business/help/742478679120153?id=1205376682832142

https://developers.facebook.com/docs/marketing-api/server-side-api

Published inDigital markedsføring

3 Comments

  1. Kp Kp

    Takk for turen og takk for interessant innlegg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *