Skip to content

Ny modul – Nettbutikk & e-postmarkedsføring

Vi i DIG2103 beveger oss nå inn i siste halvdel av kurset, med foreleserne Karl Philip Lund og Anders Mamen i spissen. I dette første innlegget vil jeg forklare hva vi skal holde på med nå og fram mot sommeren. Samt gi et sammendrag fra første uke med forelesninger.

En Praktisk Eksamen

I utgangspunktet var planen at vi hadde to gjenstående eksamener i dette kurset. Men grunnet situasjonen vi er i nå med stengte skoler og nettbasert undervisning, er det bestemt at det istedenfor blir èn stor gruppeeksamen.

Oppgaven vi skal jobbe med fram mot sommeren er omfattende, men definitivt noe jeg og min gruppe vil ha stort læringsutbytte av. På rundt 30 dager skal vi planlegge, lansere og drifte en nettbutikk. Fra lansering og fram til sommeren skal vi lage en markedskampanje for nettbutikken og markedsføre i Google/Facebook. Tilslutt skal vi bruke analyseverktøy i Google til å analysere trafikken og presentere dette i Data Studio. 

Det å planlegge, sette opp og lansere en nettbutikk på 30 dager er utfordrende. For å hjelpe oss å komme i mål har Karl Philip derfor introdusert oss for OKR (Objective Key Results), et målstyringsverktøy brukt av store og små organisasjoner i alle slags bransjer. Karl Philip beskriver OKR som et system for gjennomføring. Jeg kommer til å skrive mer om OKR i ett senere innlegg. Under er en introduksjonsvideo til OKR

Brisenshop – Inspirasjon og tips fra start

Forelesningene begynte denne uken og foregår på videotjenesten Zoom. Allerede i første forelesning fikk vi inspirasjon og tips fra to studenter som gikk digital markedsføring for ett år siden. 

Marius Schaffer og Ola Olsen står bak klesmerket og nettbutikken brisenshop.no. De ga oss innblikk i hvordan de løste denne eksamen, uten så mye erfaring på området. De tok oss igjennom hvordan man går fra en produkt idé til å faktisk produsere og selge produktet på nett.

En måte man kan få produsert og levert varene sine til kunder er ved å bruke dropshipping. Droppshipping fungerer slik at nettbutikken selv ikke har varene på lager. Når nettbutikken selger en vare, kjøper man varen fra en tredjepart også blir den sendt direkte til kunden. Fordelen brisenshop får ved å velge denne modellen er at de slipper å håndtere produktet direkte og ha kontroll på logistikk/frakt/lager.

Det eksisterer mange måter å utvikle en nettbutikk på. Ett alternativ er å bygge den helt fra bunn, ved å kode og programmere alt. Men for oss – og brisenshop – som kun har 30 dager og lite erfaring blir ikke det et aktuelt alternativ. Heldigvis eksisterer det mange tjenester som gjør grovarbeidet for deg, en del av dem er også gratis/freemium modeller.

WooCommerce og Shopify er to tjenester som lar deg bruke deres løsninger til å utforme nettbutikken din. Hos begge tjenestene kan du velge mellom forskjellige maler som du kan redigere og utforme videre som du vil. Tjenestene er enkel og du kan lett bytte ut bilder, tekst, legge til produkter og ha oversikt over hva du har solgt. Brisenshop valgte å gå for Shopify når de lagde sin butikk – og virker fornøyd med det.

Når det kommer til betalingsløsninger eksisterer det også mange muligheter. Brisenshop endte opp med Stripe; som fasiliteter for betaling med master, visa, Applepay m.m. Det som er viktig når man skal velge disse løsningene er å se på hvor mye tjenestene tar i transaksjonsgebyr hver gang noen handler hos deg. Dette gebyret varierer i stor grad med tanke på hvor mye du selger og hvor store transaksjonene er. 

Markedsføringspodden – E-postmarkedsføring

Senere i uken fikk vi besøk av Even og Eivind, skaperne av markedsføringspodden. De ga oss en innføring i e-postmarkedsføring med fokus på seks punkter:

Å bygge en e-postliste er det første man må gjøre, det sier seg selv. For å få folk til å gi deg eposten sin er du nødt til å gi dem en grunn for at de skal gi den fra seg. Her finnes det mange alternativer, som for eksempel konkurranse, rabatt eller nyhetsbrev. Eivind presiserte på dette punktet at man må gjøre det lett for folk å gi fra seg eposten sin, gjerne øverst på siden eller i et pop-up vindu. 

Videre er det viktig å velge riktig verktøy for utsending av mail. Her finnes det mange tjenester å velge mellom. Eksempler er Drip, MailChimp og GetResponse.

Det er viktig å sette seg inn i hvilke type e-poster man skal sende ut. Tilbudsmail, nyhetsbrev, remarketing m.m har alle fordeler og ulemper. Derfor er det viktig å ha en god strategi på hvilke typer man sender ut i hvilke anledninger. Even fortalte oss på dette punktet at transaksjonsmeldinger (For eksempel kjøpsbekreftelse), har veldig høy åpningsrate på opp mot 90%. Et tips er å bruke disse e-postene til mer enn bare å informere om en transaksjon, med å for eksempel vise til lignende produkter i samme mail.

De to neste punktene handler om å skrive eposter som blir lest, og ha gode landingssider. Viktige ting å tenke på her er å ha godt emnefelt (avsender, emnefelt, forhåndsvisning). Disse tre tingene er avgjørende for å få folk til å åpne e-posten. I selve e-posten må man gjøre det lett for kunden å forstå hva du tilbyr, samtidig må det ikke være tvil om hvor de skal trykke for å få vite mer. Landingssidene kundene kommer til må også være skreddersydd for akkurat det tilbudet.

Til slutt er det viktig å måle resultatene dine. Om du ikke gjør dette så får du aldri vite om hvilke e-poster som fungerer for deg, eller om de fungerer i det hele tatt. Ting du kan måle er; hvor mange som åpner, salg, hvor mange som melder seg av e-posten og hvor mange som klikker på en link i e-posten.

Published inDigital markedsføring

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *