Skip to content

Plug and Play med Shopify

Det å opprette en helt enkel og basic nettbutikk i Shopify er noe meg og min gruppe gjorde på veldig kort tid. Allerede etter en liten stund var det småting som irriterte oss, ting vi ville ha vekk og ting vi ville legge til. I dette innlegget skal jeg dele hva vi har gjort med nettbutikken vår etter vi opprettet den, og hadde lagt til alt av produkter og informasjon. Du som leser dette innlegget kan se på det som en slags guide til hvordan du kan «pimpe» opp din Shopify butikk. Samtidig må du ta i betrakting at mange av de endringene vi har gjort med nettsider er inkludert om du betaler for forskjellige templates i Shopify.

Manuelle endringer

Drevet av Shopify

Noe vi la merke til raskt var at det i bunnen av footeren på nettsiden og på landingssiden hvor vi samler e-poster var skrevet «Drevet Shopify». Vi syntes dette så uprofesjonelt ut og ville ha det vekk og endre det til «Drevet av portunderwear.no“. Hvordan gjorde vi dette?

Det finnes i hovedsak to måter å gjøre dette på. Den enkleste er å gå inn i Shopify -> Redigere språket -> og finne riktig felt. Her har man mulighet til å bytte ut teksten med det man vil. Etter å ha prøvd denne metoden så det ut til å være fikset, helt til dagen etterpå; da det dukket opp igjen. 

Den andre metoden å gjøre det på er ved å endre selve koden til nettbutikken. Dette gjør du ved å gå inn på «edit code» -> footer.liquid -> command+f søk «powwered by». Linjen som da dukker opp sletter man og trykker save. Denne metoden fungerte for oss.

Klikkbart bannerbilde

Jeg og min gruppe hadde bestemt oss for at vår nettbutikk skulle ha samme standard som de nettbutikkene vi handler i til vanlig. Dette inkluderer blant annet at det er mulig å klikke på hele bannerbildet fremfor en liten knapp midt på bildet hvor det står «kjøp her». 

I vår gratis Shopify mal var ikke dette et alternativ. Dermed startet vi jobben med å finne ut hvordan vi kunne få dette til, uten å måtte betale noe for det. 

Etter en god stund med søking og «ring en venn» kom vi over en metode som kunne hjelpe oss. Metoden går ut på å erstatte standard knappen i midten av bannerbildene med en klikkbar link som går rundt hele bildet. 

Under er en stegvis guide til hvordan man gjør det:

Irriterende linjer under linker

Da Adrian jobbet med «kontakt oss» siden vår oppdaget han at under linkene vi la til i teksten dukket det opp en orange strek. I tillegg dukket denne streken opp under ikoner vi la linker til. Dette er vanlig når man linker til andre sider men vår oppfatning er at det ser uprofesjonelt ut. Så vi fjernet dette også. 

Dette gjør du ved å gå til «edit code» og finne fram til theme.scss.liquid. 

Gjør et søk etter .text-link og endre border-bottom til «border-bottom: none ;

Back to top

For at våre kunder skal slippe å scrolle opp hver gang de har bladd nedover nettbutikken eller bloggen vår; har vi lagt til en «Tilbake til toppen» knapp. Den dukker opp nederst til venstre på skjermen etterhvert som man blar seg ned på siden vår. 

Vi fant ut hvordan vi gjorde det via denne siden og det var veldig enkelt!

Plugins og applikasjoner

Anmeldelser av produkter

Vår nettbutikk legger opp til samskaping ved å oppfordre til å skrive anmeldelser av produkter for å skape verdi for andre kunder. Vi bruker en plugin som heter «Product Reviews» for å få dette til. Brukervennligheten til denne applikasjonen er perfekt for oss. Vi kan tilpasse farger, former og utsende til hvordan den skal se ut på produktsidene våre. I tillegg gjør den det lett for oss å svare på anmeldelser samt sende mail om det skulle komme noen missfornøyde kunder.

Overvåking av produkter

Hele gruppen vår vet hvor irriterende det er når ting er utsolgt. Og under en brainstorming fant vi ut at vi sjeldent går tilbake å sjekker dette i dagene/ukene etterpå. Med bakgrunn i dette fant vi en plugin som heter back in stock – notify users. Denne har vi lagt under hvert produkt som er utsolgt.

Det som gjør denne perfekt for oss er at vi slipper å huske på om det er noen kunder som vil ha beskjed når noe er tilbake på lager. Det eneste kunden trenger å gjøre er å skrive inn e-post adressen sin. Når produktet er tilbake vil det bli sendt en automatisk generert mail til kunden med link og bilde av produktet. Vi har valgt å ikke overføre e-poster som kommer inn her i mailchimp. Med andre ord vil ikke kunder som overvåker et produkt automatisk bli meldt på nyhetsbrev, vi tror dette vil ha negativ effekt.

Andre plugins og ting vi har gjort med vår nettside:

  • Lagt inn størrelseskart for at kundene lettere skal funne ut hvilke størrelse de bruker
  • «free shipping bar» som teller ned og gir beskjed hvor mange kr du er unna gratis frakt
  • Chatbot

Dette innlegget er skrevet som ett av tre innlegg som leveres med eksamen i modul 3


Published inUncategorized

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *