Skip to content

Betalt vs. Organisk søk

I dette innlegget vil jeg fortelle hva hovedforskjellene på betalt og organisk søk og hvordan digitale markedsførere bruker disse to typene søk. For de av dere som ikke har hørt om dette før vil jeg kjapt begynne med å forklare hva de to begrepene går ut på. 

Betalt søk, search engine marketing (SEM)

Betalt søk er en form for markedsføring hvor du betaler for hvert klikk dine annonser får, dette blir ofte referert til som pay per click (PPC). De betalte annonsene er de som dukker opp øverst i SERP (søkeresultatene) i Googles søkemotor, tillegg til display og på Youtube, Facebook og Instagram. 

Et betalt søk dreier seg rundt nøkkelord, som Google bruker for å finne ut om din annonse matcher søket til en bruker. I tillegg brukes disse nøkkelordene som objekter du kan by på. Hver gang det skjer et søk i Google, sjekkes det om noen har bydd på søkeordene, og en auksjon starter. Derfor er det viktig at de nøkkelordene du har valgt å by på, er relevant for ditt innhold og produkt. 

Det er ikke alltid slik at den som byr mest penger på nøkkelordet er den som rangeres høyest i betalt søk på Google. Det er en sammensetning av flere faktorer som er med på å bestemme hvor høyt din annonse kommer, eller om den ikke skal bli vist i det hele tatt. Dette betyr at selv om du har byr lavere på noen nøkkelord en det konkurrenten din gjør, kan du likevel havne høyere i søket. Den som har høyest «Ad Rank» vinner. 

Organisk søk, search engine optimization (SEO)

Organisk søk er de resultatene som dukker opp i SERP etter de betalte søkene. De nettsidene som dukker opp her er de Google mener er mest relevant for det man søkte på. Nettsider og virksomheter kan ikke betale for å dukke opp i organiske søk. 

Det er vanskelig å vite nøyaktig hva som bestemmer i hvilke rekkefølge nettsider rangeres og vises fram i organisk søk. Kriteriene og hva som veier mer enn andre ting endres stadig. Men grunnleggende og viktige ting er bruken av nøkkelord, nettsidens struktur, nettsidens innhold med overskrifter, linker og bilder. Samt hvor mobilvennlig og rask nettsiden er. 

Ifølge Redevolution viser Google organiske resultater basert på autoriteten og relevansen til nettsiden for å kunne forbedre brukeropplevelsen. Relevansen til en nettside blir bestemt ved å analysere innholdet basert på en rekke faktorer, blant annet plassering av og hvor ofte man bruker enkelte ord i innholdet. Autoritet blir målt ved å se på antall linker som peker til nettsiden og hvor troverdig  sidene som linker til innholdet er.

Forskjellen på betalt og organisk søk

Det er mange forskjeller på betalt og organisk søk. Den mest åpenbare er at den ene er gratis å få klikk på mens den andre koster penger og man må igjennom en budrunde. Betalt søk tiltrekker seg ofte også de kundene som er klar til å kjøpe noe. Mens organisk søk tiltrekker seg mer relevante kunder for din nettside, uansett hvor de er i reisen sin.

En annen forskjell er hvordan man benytter seg av det i praksis. Markedsføring med betalte annonser krever en annerledes strategi enn ved organisk markedsføring. Betalt søk krever mye vedlikehold hvor man tester og optimaliserer sin annonseutforming  og føler med på budene. Man må også bestemme seg for hvor man vil ha plassert annonsene. Er det på Google, Display eller Youtube? 

Organisk søk krever en annen tilnærming. Den krever at du holder innholdet ditt relevant til en hver tid, slik at du kan løse problemene til de som søker på nøkkelordene dine. Det tar ofte tid før det gir resultater da man må bygge opp kredibilitet via linker og sosiale medier for å komme seg til topps. 

Hvordan markedsførere bruker betalt og organisk søk

Organisk søk tilhører ofte en inbound markedsføringsstrategi hvor man «drar» inn kundene med fokus på å løse deres problemer og svare på deres spørsmål. Betalt søk benyttes ofte i en outbound strategi hvor man «dytter» reklame mot en målgruppe man tror vil kjøpe dine produkter. 

Metodene blir også ofte brukt om hverandre, fordi begge metodene bringer med seg fordeler. Betalt søk brukes ofte for å hente ut data om hvilke søkeord man bør fokusere mest på i organisk søk. På samme måte som organisk søk kan gi innsikt i hvilke kjennetegn og målgrupper man retter sine betalte annonser mot. I tillegg er det mange som i dag har installert Ad Block på sine nettlesere. Dette gjør at en del betalte annonser ikke vil vises for disse brukerne. Da kan fokus på organisk søk gjøre at man også når disse potensielle kundene. 

Betalt søk annonser skaper også raske resultater, som gjør at det blir mye brukt spesielt under kampanjer og spesielle dager som pinse, morsdag og jul. Det er også viktig å påpeke at budene på relevante nøkkelord også går opp rundt disse høytidene. 

Oppsummering

De fleste kunder søker etter løsninger, produkter og varer på internett før de skal kjøpe. En god blanding av både betalte og organiske markedsaktiviteter er derfor smart for å sikre deg å nå ut til de kundene som tilslutt kjøper produktet ditt. 

—————————

Published inDigital markedsføringUncategorized

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *