Skip to content

SEO Copywriting

Karl Philip Lund har gitt alle oss i klassen i oppgave om å finne et dybdeinnlegg om digital markedsføring på engelsk; oversette og forbedre det og legge det ut her på bloggen. Jeg har valgt innlegget til Niel Patel om SEO Copywriting. Innlegget er altså ikke skrevet av meg.

SEO copywriting; hvordan skape innhold for mennesker og optimalisere for Google

Om du vil ha mer trafikk på din nettside eller blogg, må du jobbe smartere med innholdet ditt. En av de største utfordringene for bloggere og innholds markedsførere i dag er å skape innhold som er optimalisert for søkemotorer, samtidig som det appellerer til mennesker. 

Søkemotoroptimalisering er ikke komplisert så lenge du forstår at mennesker kommer før søkemotor-algoritmene. For å øke trafikk for din nettside eller blogg må innholdet ditt sørge for to ting; 1) appellere til sluttbrukeren (kunder, klienter, lesere, følgere osv), og 2) løse et spesifikt problem. 

Problemet er hvordan man skaper innhold som rangerer høyt i Google og som i tillegg appellerer til mennesker; det er her SEO copywriting kommer inn i bildet. Denne artikkelen vil ta for seg SEO copywriting og se nærmere på hva SEO og SEO copywriting er.

Hva er SEO?

Når du gjør et søk i Google får du opp en liste over alle resultater som er relevant til det du søke på. Sidene på listen er et resultat av søkemotoroptimalisering (SEO). SEO er en metode man bruker for å optimalisere sitt innhold for søkemotorer, slik at man rangerer høyere enn andres innhold som sikter seg inn på samme søkeord.

Med utgangspunkt i modellen over er SEO en prosess hvor du undersøker søkeord og velger et spesifikt søkeord som du baserer ditt innhold på. Senere vil andre mennesker lese og dele dette innholdet videre i andre kanaler og sosiale medier. 

Google velger utifra autoritet og relevans

Ifølge Redevolution viser Google resultater basert på autoriteten og relevansen til nettsiden for å kunne forbedre brukeropplevelsen. Relevansen til en nettside blir bestemt ved å analysere innholdet basert på en rekke faktorer, blant annet plassering av og hvor ofte man bruker enkelte ord i innholdet. Autoritet blir målt ved å se på antall linker som peker til nettsiden og hvor troverdig  sidene som linker til innholdet er.

Det er ikke slik at den nettsiden som har flest linker pekende mot seg er den som kommer øverst i et søk på Google. Det handler mindre om antall linker og mer om kvaliteten på linkene. Jo mer troverdig linkene som peker til din nettside er, jo høyere vil du rangeres. 

Hva er Copywriting?

Copywriting er å skape innhold som ber leseren/sluttbrukeren om å kjøpe et produkt, melde seg på nyhetsbrev, bestille en vareprøve eller hvilken som helst annen handling du ønsker. 

En Copywriter får en bruker til å utføre en handling. Man må forstå mennesker, vite hva målgruppen interesserer seg for og bruke ordene som vil appellere og tale til dem. Overskriften, ord og setninger som blir brukt i innholdet må få leserne til å utføre en handling. En SEO Copywriter forstår i tillegg til det overnevnte hvordan Google ser på spesifikke ord og setninger. 

For å skape en økning i trafikken på ditt nettsted må du skape innhold som er interessant, brukbart for sluttbruker og optimalisert for søkemotorer. Dette er ikke noe du kun må gjøre engang; for å opprettholde en god bruker opplevelse må du produsere nyttig, dagsaktuelt innhold konstant.

SEO Copywriting

Når du skal skape innhold som sluttbruker finner interessant som rangerer høyt i Google og samtidig skal få kunder til å handle varer på eller besøkere nettstedet ditt; må du tenke på alle komponentene i Googles rangerings algoritme.

I SEO copywriting må du skape brukbart og verdifullt innhold som retter seg mot spesifikke søkeord som igjen gjør at andre mennesker vil markedsføre det videre i sosiale medier. Dette fører til øking av autoritet og relevans for ditt innhold og gir en høyere rangering i Google for de utvalgte søkeordene. 

Videre i dette innlegget blir det presentert fire steg for hvordan man skal bli bedre på SEO Copywriting. 

Steg 1: De 6 elementene i SEO copywriting

1) Nettstedets hastighet

En studie utført av Akamai viser at om det tar mer en 3 sekunder å laste inn nettstedet vil 40% av de besøkende forlate nettstedet. Internett brukere i dag har høye krav; 47% av alle sluttbrukere forventer at en nettside skal lastes inn på 2 sekunder eller mindre. Tiden du har til å fange en brukers oppmerksomhet i dag er svært kort. Selv om du har interessant innhold vil brukere forlate nettsiden din om det tar for lang til å laste inn. 

I tillegg til at en høy hastighet gjør at flere folk blir værende på nettstedet, kan det også ha en innvirkning på konverteringer. 

Det finnes mange forskjellige nettsider og verktøy lar deg analysere hastigheten på din nettside; under er det linker til noen av du kan teste ut:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=no

https://gtmetrix.com

2) Overskrift

Om du har verdifullt og interessant innhold, men en dårlig overskrift; vil du ikke fange folks oppmerksomhet.

I SEO Copywriting skal overskriften tiltrekke seg sluttbrukers oppmerksomhet og få dem til å klikke seg videre. Overskriften er noe av det første brukerene ser; om denne er middelmådig mister du muligheten til å fange deres oppmerksomhet. 

Overskrifter som formidler en melding eller ide virker best for å trekke til seg kunder i søkemotorer. I tillegg vil overskrifter som inkluderer tall ofte ha en stor effekt også (disse blir også delt mest i sosiale medier).

Tips: Om du vil at hele overskriften skal vises i søkemotoren; bruk mindre enn 72 tegn. Dette øker i tillegg sannsynligheten for at folk besøker nettsiden din.

3) Innhold

Et av de viktigste elementene i SEO Copywriting er innhold. Den største grunnen til at folk bruker søkemotorer er fordi de er ute etter nyttig innhold. Algoritmene til søkemotorene leter hele tiden etter nytt innhold; dermed er det viktig at du hele tiden holder nettstedet ditt oppdatert med dagsaktuelt innhold. 

For å skape det beste innholdet som vil rangere høyt i Googles resultater, må du fokusere på søkeord setninger. Ikke fyll inn søkeord over alt og «over optimaliser» siden din. Ideelt sett bør du inkludere søkeordet i overskriften din; men det er viktig at det blir naturlig å lese og forstå for brukerene dine. 

Før du skriver ditt SEO innhold, er det viktig at for forstår leseren/brukerne dine. Når du har forstått dette begynner du å fokusere på en spesifikt problem leseren sliter med å løse. Det er dette problemet du skal løse med ditt innhold.

Alt innhold du skriver er nødt til å ha en overbevisende introduksjon. Intorudksjonen kommer etter overskriften din og er det som skal overbevise brukerne om å fortsette etter du har fanget deres oppmerksomhet. Introduksjonen din bør inneholde minst ett målrettet søkeord, helst et «long tail søkeord»

4) Metabeskrivelse

Før du publiserer innholdet ditt bør du bruke metabeskrivelser for å veilede søkemotorene. Metabeskrivelser hjelper søkemotorer og brukere til å forstå hva innholdet handler om og hvorfor dine målrettede ord og fraser stadig dukker opp i innholdet.


Google bruker metabeskrivelsen fra din nettside som et tekstutdrag når folk søker etter søkeord som er relevant til din side. Dette tekstutdraget har stor påvirkning på om du får klikk eller ikke, uansett hvor høyt du rangerer i Google:

Tips: metabeskrivelsen bør bære 150-160 tegn.

5) Søkeord frekvens

Søkeord frekvens er hvor mange ganger ditt utvalgte søkeord dukker opp på nettsiden. Dette er ikke lengre så effektivt som det var før Google oppdaterte algoritmene deres, men det er fortsatt viktig for SEO innhold. 

6) Sidelinker

Linker er er byggestenene til enhver nettside. Linker på nettsiden viser Google at du er tilkoblet og har nyttig innhold som folk kan få tilgang på fra andre steder. Dette innholdet kan være ditt eget eller det kan være fra andre forfattere eller sider. Å linke til andre forfattere og sider viser at du verdsetter det andre folk skaper.

Det finnes ikke noen nedskrevne regler på hvordan man skal linke ut til andre sider. Det er heller ikke fast bestemt hvordan man skal linke til interne sider. Men om du har som mål å oppnå gode resultater i søkemotorer bør du:

  • Linke til relevante sider innenfor og utenfor din nettside i introduksjonen din
  • Linke til mer dyptgående guider eller innhold på din eller andres nettside

Steg 2: Skrive nyttig innhold for folk

Ord er kraftfulle og skaper engasjement. Om du klarer å produsere verdifullt innhold, vil din målgruppe sette pris på det og fortsette å besøke nettsiden din. Husk at innhold med lav kvalitet ikke vil hjelpe målgruppen din. Dårlig innhold vil heller ikke være en god SEO strategi eller øke din organiske rangering i søkemotorer.

Selv om ditt innhold er nyttig, trenger det tre elementer for å drive organisk trafikk:

  • Optimalisert for mange søkeord som blir bukt av mange folk
  • Et rimelig antall linker
  • En ide/emne som er relevant i lang tid fremover

Sluttbrukers intensjon med søket

Det er viktig å forstå intensjonen en bruker har når han/hun bruker søkeordet ditt. Før du kan skrive bra innhold som løser et spesifikt problem, må du vite hva hvert søkeord står for.

Gerg Mayers anbefaler at du føler med på søkeord klassifisering. Slik at du forstår om brukere som søker vil kjøpe et produkt eller ikke. Det er to viktige klassifiseringer når det gjelder søkeord: 

Informasjons søkeord:
Den største grunnen til at folk søker med disse ordene er fordi de vil ha nytting informasjon uten å betale for det. Mange av disse begynner med «how to». Søkeren er mest sannsynlig interessert i gratis artikler, videoer og blogginnlegg.

En SEO Copywriter kan skrive nyttig innhold rundt informasjons søkeord. Men kan ikke forvente å konvertere lesere om til kunder, fordi flesteparten av dem ikke har lyst til å kjøpe. Istedenfor bør man bruke informasjons søkeord i innholdet til å skape en målgruppe, engasjere dem og bygge opp varemerket.

Kommersielle søkeord:
Kommersielle søkeord viser en «intensjon» til å kjøpe noe. Disse søkeordene viser vanligvis at en søker er «desperat» De vil ha løsninger raskt og helst med engang – For eksempel «gå ned 4 kilo på 6 dager».

Personer som søker med kommersielle søkeord vil sannsynligvis kjøpe et produkt, eller melde seg på en e-post liste som etterhvert vil gjøre dem om til kunder.

Det at noen har søkt med kommersielle søkeord viser at personen er klar for å gjøre en handling. Søkene innebærer ofte ord som anmeldelse, kjøp, bestill, sammenligning, gratis frakt, beste, raskt osv.

Bør du målrette deg mot søkeord?

Ja. Google bruker fortsatt søkeord for å måle hva en nettside handler om. Men vær forsiktig å ikke over-optimaliser siden din. Her er tre punkter du kan følge for å målrette deg mot søkeord i innholdet ditt:

  • Inkluder primær søkeordet i overskriften
  • Bruk alternative søkeord i introduksjonen, metabeskrivelsen og title tags
  • Skriv naturlig slik at teksten flyter og det blir lett for leseren. I konklusjonen inkluderer du igjen det primære søkeordet

Historiefortelling

En SEO Copywriter kan skille seg ut ved å fortelle en historie, fordi mennesker elsker historier. Om du klarer å sy inn varemerket ditt sin historie inn i et blogginnlegg, video eller artikkel; vil du skape mer oppmerksomhet. Dette er ikke noe nytt, varemange merker har brukt historiefortelling i mange år. Klarer du å fortelle en historie på en naturlig måte i innholdet ditt, kan du oppnå maksimal innvirkning hos leseren. 

Historien din bør vise andre muligheten for å oppnå de samme resultatene som deg. Historien din skal ikke handle om deg alene; finn ut hvordan du kan få den til å appellere til målgruppen din. På denne måten kan historiefortelling øke din organiske rangering, trafikk og salg.

Humor

For å holde leserne/brukerne engasjert bør du skrive humoristisk. Du kan også bruke humor for å forenkle et ubehagelig eller kontroversielt tema. SEO copywriting handler ikke kun om å skrive nytting innhold som løser et problem på en kjedelig måte. Innholdet må også begeistre leserne dine. 

Folk bør bli spent når de leser overskriften din, klikke seg inn, lese introduksjonen også bevege seg nedover i innholdet. Det handler om å være overbevisende. Klarer du det, vil folk kjøpe produktet ditt. 

Steg 3: Undersøk søkeord for å skape innhold

Mer enn 66% av alle klikk går til topp 3 resultatene i søkemotoren. Om du vil oppnå en rangering på top 3 bør du lære deg de beste metodene for søkeord undersøkelser. 

Long-tail søkeord er den beste måten veien å gå når det kommer til moderne SEO, fordi toppmerker ikke retter fokuset mot disse. Om du klarer å produsere bra innhold samtidig som du naturlig fokuserer på disse nøkkelordene, vil du nå høyt i søkemotorer. 

https://moz.com/blog/illustrating-the-long-tail

Du kan ikke utføre SEO uten å gjøre søkeord undersøkelser. Det er en del av hvordan du setter deg inn i tankegangen og intensjonen til målgruppen din. Long tail`s hjelper deg å definere denne tankegangen. 

I nisje markedsføring, er det å velge de riktige søkeordene det mest utfordrende aspektet ved å bygge en nisje nettside med profitt. Når du har valgt ditt felt, må du finne relevante søkeord i den bransjen. 

Optimalisere innhold for søke-roboter

Søkemotor roboter eller «web-roboter» er programmer som konstant skurer på nettet. Når en Google robot er på nettsiden din, ser den etter nytt innhold. Noen mener også at disse gir deg belønning (høyere ranking) om du oppdaterer siden med nytt innhold regelmessig. 

Husk at når Google roboter ser på siden din og overfører det til sine søk-databaser, er de kun interessert i meta tags. I tillegg vil de de vite hvilke nøkkelord du fokuserer på. Dette hjelper Google med å finne ut hvilke bransje ditt innhold vil appellere til; for eksempel helse, markedsføring, klær osv. 

For best resultat, bør du optimalisere for søke-roboter på denne måten:

  • Legg til primær søkeordet ditt i title tag og metabeskrivelsen, engang.
  • Legg til alternative søkeord i introduksjonen og sørg for at det flyter godt med resten. Om søkeordet ikke flyter bra i teksten; dropp det og skriv naturlig

Optimalisering på nettsiden

Elementer som gir nettsiden verdi, som for eksempel interne lenker, er veldig viktig. Du kontrollerer 98% av alt som skjer inne på nettsiden din. Derfor følger Google med på siden din og måler engasjement, bounce rate, retention rate og deling i sosiale medier. Fundamentet i SEO er det som skjer på siden din; Tenk nøye på hvordan du bruker søkeord, hvordan man linker internt, meta tags, meta beskrivelser osv.

Optimalisering utenfor nettsiden

I digital markedsføring, bestemmer offentligheten hvor relevant og nyttig innholdet ditt er. Google bruker faktorer utenfor nettstedet ditt til å avgjøre autoriteten og verdien av dine nettsider.

Generelt sett er det ikke mye av det som skjer utenfor utenfor nettsiden din som du kan kontrollere. For eksempel så kontrollerer du ikke hvem som linker til deg og du kan ikke kontrollere kvaliteten på de sidene som refererer til ditt arbeid.

Men om du er smart kan du bruke off-page SEO teknikker for å bygge et solid merke online og øke organisk trafikk. Ifølge Chris Ainsworth finnes det forskjellige teknikker som fungerer bra:

  • Bygg og engasjer et merkesamfunn i sosiale medier.
  • Vis fram virksomheten din og dra nytte av det lokale rundt deg
  • Bygg tillit til merkevaren gjennom brukeranmeldelser.
  • Bygge linker gjennom blogging, gjesteinnlegg, nettverksbygging og kommentarer på andre innlegg.

Steg 4: Copywriting; få folk til å handle

Pixabay

Siste del av puslespillet i denne artikkelen handler om overtalelse; å føre folk til å gjøre en handling. Dette er ikke vanskelig, fordi det eksisterer mange ressurser og verktøy du kan bruke. Man skriver for å selge et produkt, tjeneste eller en ide. Men, alt begynner med å selge deg selv. Du maks 30 sekunder tilgjengelig til å selge deg selv og la folk sitte igjen med en følelse av at de vil ha mer. 

Bruk nøkkelpunkter

En av måtene man kan få folk til å handle på er å fremheve de viktigste i innholdet ditt ved hjelp av nøkkelpunkter. Før du skriver et blogginnlegg eller artikkel, bør du sette opp 3 eller 4 viktige tema/punkter som du vil dekke. Dette er viktig, fordi det også blant annet hjelper deg med å lage sterke overskrifter.

Lag uimotståelige og verdifulle overskrifter

Overskrifter er som nevnt tidligere et veldig viktig element. Når du skriver innhold bør du tenke som en som leser og skrive overskriftene først. Overskriften bør inneholde et søkeord tillegg til å være attraktiv. 

Klarhet

Å ha klarhet i innholdet ditt er viktig. Du kan øke konverteringen din ganske mye ved å implementere klarere «call to action» knapper og redusere antall felt i skjema som må utfylles. Når du skriver innhold for bloggen din; fokuser på en ide og skriv innlegget for å møte en utfordring, løse et problem eller forklare et komplisert problem. 

Her er noen måter du kan bruke for å oppnå klarhet igjennom hele innlegget når du skriver innhold:

  • Vit akkurat hva du vil formidle, før du skriver det
  • Bruk ordet “du/jeg” når du skriver for B2C kunder og “vi” når du fokuserer mest på organisasjoner og virksomheter
  • Undersøk data og informasjon som er relevant til det du skal skrive om. Om du bruker en data drevet tilnærming og lager grafikk med nøyaktig data vil dette øke deling i sosiale medier.
  • Forkuser på 2-5 nøkkelord i et blogginnlegg og sørg for at de leses naturlig. Skap en god flyt.

Konklusjon

Forfatteren av dett innlegget har brukt alle de overnevnte SEO strategiene og økt trafikken på sin blogg med 203%. Selv om du ikke klarer oppnå den samme veksten, vil du absolutt generere mer trafikk, forbedre ditt varemerke og bli forelsket i innholdsmarkedsfrøring. 

Om du ikke allerede bruker overtalelse og psykologi til å forbedre dine organiske rangeringer og nå ditt publikum – er det på høy tid å starte med det nå. 

Artikkelen er hentet og oversatt fra:
Kilde: https://neilpatel.com/blog/seo-copywriting-how-to-write-content-for-people-and-optimize-for-google-2/


Published inDigital markedsføring

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *